click click!!

:: Mood ::

:: Mood  ::
Senyum Aje .. =)

Thursday, 17 November 2011

:: Care Me,Mummy >> Minggu ke 23 ::

Assalamualaikum....dan salam sejahtera...~~!!


happy working to all.... btw, arini quite happy gk sbb en suami postpone g sabah tetapi tetap gk pergi.. on next Monday! ngee..ngee.... its ok la bcoz this week ade 2nd Maternity & Children Expo, kt Mid Valley...~~!! yeyeahhh..boleh beli brg baby.....kitorg merancang start beli brg2 baby bulan 12. since dhde sales this week boleh la shopping. and we're luckily bcoz ramai yg sponsor brg baby pertama kami. Stroller, walker etc... at least jimat lg kan???


eh,eh.. Si Aisy ni menendang perut ummi lak. mcm dia lg excited nk beli brg2 dia..hee~~! btw, skrg ni Aisy makin aktif. asik menendang je. kdg2 smpai tersentak bila tdo.


One more thing! this SUNDAY hari Ulangtahun birthday en suami. 1st time nk celebrate dlm my life. xpernah lg celebrate. 1st time gk as a Wife. mesti mcm2 nk buat kan......kalo wt candle light dinner ok x?? hee....jap, kita dh lari dr tajuk.


jom, imbas tajuk kita tu......Care me,Mummy....act, sape yg bakal jd M2B for first baby mesti excited kan..?? skrg ni org dh masuk week 23. cepat je kan. dh nk dekat dh 3rd trimester.. lega rsnye. sbb before masuk mgu ke 20, org mmg alahan teruk. sampai xterbangun....


Let's check it out ya!! (ini berdasarkan pengalaman dan juga fakta yg digooglekan...maybe lain bdn lain rasanya.)


  • Panjangnya sekitar 23cm. sekarang ukuran kepalanya sudah sesuai dengan tubuhnya. Saat ini janin terlihat sama seperti akan lahir, tp lebih kecil dan kurus.
    Anda dapat mendengar dengupan jantung bayi anda dgn stetoskop. Pertumbuhan otak saat ini sangat cepat. (setuju sgt… jantung dia mmg kecil tp dengupan dia senada..)
  • Pada masa ini tangan dan kaki bayi telah terbentuk dgn baik. Jari jemarinya juga telah terbentuk dengan baik. (betul betul betul....sgt comel....tmbh lg nmpk hidung Aisy mancung..)
  • Perubahan yg berlaku amat baik. Antaranya ialah rambut, tekstur kulit, kuku dan warna kulit. Rambut kita akan menjadi lebat dan berkilauan. Kulit pula akan bertambah gebu, licin dan lembut. ( tidak kot...sbb skrg ni mcm hormon nye masalah. rambut asik gugur je. xtau la sbb preggy anak lelaki..)
  • Kulitnya masih tampak keriput kerana kandungan lemak di bawah kulitnya tak sebanyak saat ia dilahirkan kelak.
  • Ia memiliki kebiasaan “berolahraga”. Menggerakkan otot jari-jari tangan dan kaki, lengan dan kaki secara teratur. ( sgt “berolahraga”!. Mlm je ok… time nk mkn, lepas mkn semua bersenam)
  • Beratnya kini hampir mencecah 450gram
  • Namun, wajah dan tubuhnya secara keseluruhan amat mirip dgn penampilannya sewaktu dilahirkan nanti. Hanya rambut lanugo yang menutup sekujur tubuhnya kadang berwarna lebih gelap di usia kehamilan ini.
Anda dan Bayi anda :

  • Anda dan bayi anda yang semakin meningkat memerlukan kalsium utk tulang kuat dan sihat serta gigi. Ia juga penting untuk fungsi peredaran darah oto anda dan system saraf yang sihat. (betul…..sbb akan effect sgt2. Mcm skrg org alami simpul biawak/cramp kaki kanan yg sgt teruk..urat makin membengkak sbb saluran darah tersumbat. Disebabkan org alah minum susu, org mengambil pil Caltrate sehari sekali. Bila jd cmni.. up skit 2x sehari…)
  • Pada peringkat ini dalam kehamilan anda memerlukan kalsium yg meningkat sebanyak 50%. Jika anda tidak mendapat cukup kalsium dalam diet anda, bayi anda akan mula mengambil dari tulang anda yg boleh meningkatkan risiko kerosakan tulang di kemudian hari. ( belum rs, so prevent is better than cure…)
  • Jadi, pastikan anda mkn lebih byk makanan tenusu dalam diet anda setiap hari! (alamak…alahan. Ganti dgn pil Caltrate & multivitamin je..)
  • Utk membantu meningkatkan kalsium anda, minum susu di dalam mengkuk bijirin, yogurt di pertghn pagi, segelas susu utk mkn malam anda dan sedikit keju di atas salad. ( sygnya org alahan susu, yogurt dan juice orange. Akan muntah. Tp org ganti dgn cheese, bijirin….tu yg rajin wt pizza. Hee…)
  • Tidak lupa juga yg bukan dari sumber tenusu tp kaya dgn kalsium iaitu ikan salmon dalam tin, sayur sayuran hijau dan juga kacang panggang. (hah! Br pg ni bekfes kacang panggang. Ngidam katakan…yg penting telur kene masuk skali..balance!)

 

hah....skrg ni Aisy duduk elok je. sedang2 elok. tp yg kelakarnya, masa scan Aisy duduk santai je. nk tau cmne??? dh 2x g check up kt KPJ Damansara Specialist still wt gaya yg sama. ikut abhi dia la ni... 
gaya nye cmni..cuba bygkan : tgn kanan letak kt blkg kepala dia, tgn kiri dia di sisi bdn, dan kaki dia lutut ke atas. 2-2 kaki ok.... santai x? mcm dia duk kt pantai la menikmati panorama..... yg penting Aisy sihat ye wpun ummi xberapa sihat.
Ummi dgn abhi syg sgt kt Aisy!! xmo nakal2 ye..

 "semoga Allah sentiasa ingatkan Aisy kepadaNYA, sentiasa ingatkan akan Nabi kita, Nabi Muhammad S.A.W dan juga sentiasa ingat akan kami berdua, ibu bapamu..." 

amiinnn....~~!!

k lah.. nti kita sambung blk ye....setakat ni je article utk mgu ke 23. next week wt article mgu ke 24 pulak. menghitung hari demi hari, mgu ke mgu dan juga bulan ke bulan....

:: Auf Wiedersehen ::

2 comments:

Miss Sunshine said...

El.... hana rindu sangat kat El...
El sihat tak...? Baby ok tak...?
El, jemput datang kenduri hana...
27 November 2011 di Dewan Guthrie Bukit Jelutong.. ^_^

Puan El said...

el pun rindu gk..... alhamdulillah sihat tp xleh byk gerak sgt. baby aktif sgt. suka tendang2..... insyaALLAH... sbb husband el otw blk on that day dr Sabah.
Ooo...el tau dewan tu. hee...org Sime Darby. hikhikhik....insyaALLAH, kalo xde aral el pergi ye. if x, el kirim hadiah je ek..=). nerves x??? dh nk masuk group el ni...